Symbol:


Wydział:
Organizacji i Spraw Obywatelskich

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2021. poz. 510).
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021. poz. 735).
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 września 2011r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1241).
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej ( Dz. U. z 2021r. poz. 1923).


Opłaty:
- usługa zameldowania jest bezpłatna,
- wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały jest bezpłatne,
- jeżeli meldujesz się przez pełnomocnika opłata skarbowa za udzielenie pełnomocnictwa wynosi 17 zł, (zwolnieniu z opłaty podlega pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu bądź rodzeństwu).


Termin odpowiedzi:
Urzędnik zamelduje cię od razu po otrzymaniu twojego zgłoszenia. Po zameldowaniu na pobyt stały urzędnik wyda ci zaświadczenie o twoim zameldowaniu na pobyt stały.

Jednostka odpowiadająca:
Wydział Organizacji i Spraw Obywatelskich, budynek B, parter, pok. 22

Tryb odwoławczy:


Uwagi:
Godziny przyjmowania:
poniedziałek 8:00 - 16:00
wtorek 8:00 - 17:00
środa 8:00 - 16:00
czwartek 8:00 - 16:00
piątek 8:00 - 15:00

Kiedy się zameldować?
- jeśli mieszkasz pod konkretnym adresem i chcesz tam mieszkać na stałe - zamelduj się tam na pobyt stały,
- zamelduj się najpóźniej w 30-tym dniu od przybycia do tego miejsca.

Równocześnie możesz mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego.

Jeśli jesteś obywatelem Polski i twoje dziecko urodziło się w Polsce - kierownik urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt urodzenia - z urzędu zamelduje twoje dziecko.

Jeśli nie masz numeru PESEL (bo na przykład twój wyjazd za granicę nastąpił przed 1979 r.) - podczas meldowania urzędnik nada ci jednocześnie numer PESEL.

Czy musisz to zrobić osobiście?
Możesz się zameldować osobiście lub może to zrobić w twoim imieniu pełnomocnik.
Pełnomocnik musi legitymować się pełnomocnictwem, oraz wylegitymować się dowodem bądź paszportem.

Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny - melduje osobę, która nie ma zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13-tego roku życia) lub osobę, która ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13-tego do 18-tego roku życia).

Co przygotować?
- dokument tożsamości: dowód osobisty lub paszport. W przypadku dziecka odpis skróconego aktu urodzenia,
- formularz zgłoszenia pobytu stałego - pobierz go i wypełnij w domu. Formularz możesz otrzymać również w Urzędzie Miejskim w Aleksandrowie Łódzkim,
- jeśli jesteś właścicielem lub masz inny tytuł prawny do mieszkania, w którym chcesz się zameldować - przynieś dokument, który to potwierdzi. Może nim być na przykład umowa cywilnoprawna (na przykład umowa najmu), wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu,
- jeśli nie jesteś właścicielem i nie masz też innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować - niech osoba, która ma tytuł prawny do mieszkania podpisze się i potwierdzi twój pobyt na formularzu zgłoszenia twojego pobytu. Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu pokaż w urzędzie.
- jeśli właściciel lokalu odmawiał lub nie może potwierdzić faktu twojego pobytu, możesz złożyć podanie o zameldowanie, wraz z formularzem o "Zgłoszenie pobytu stałego". Po postępowaniu administracyjnym, zostanie wydana decyzja. Opłata skarbowa za wydanie decyzji wynosi 10 zł.

Gdzie zgłosić zameldowanie na pobyt stały?
W Urzędzie Miejskim w Aleksandrowie Łódzkim.

Czy można zameldować się elektronicznie (epuap)?
Obowiązku meldunkowego można dopełnić w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do rejestru PESEL przez organ, pod warunkiem otrzymania urzędowego poświadczenia odbioru. Należy dołączyć do formularza dokument elektroniczny potwierdzający tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności jego uzyskania - odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu, obywatel nieposiadający tytułu prawnego do lokalu dołącza do formularza dokument elektroniczny zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu tego właściciela lub podmiotu, a w razie niemożności ich uzyskania - odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów.


Dokumenty
  • Pełnomocnictwo

  • Zameldowanie na pobyt staly

  • Oświadczenie właściciela do formularza elektronicznego (wymagany)